Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2009

Rigel a mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl jít Macbeth na radu k mlhovině Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflekční mlhovina vlevo dole souvisí s jasnou hvězdou Rigel, od ní vpravo, v souhvězdí Orion. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji známá jako IC 2118, září především odráženým světlem Rigelu. Světlo odráží jemný prach v mlhovině. Modrou barvu mlhoviny Hlava čarodějice na snímku nahoře a prachu kolem Rigelu nezpůsobuje jen modrá barva samotného Rigelu, ale také to, že prachová zrna odrážejí modré světlo efektivněji než světlo červené. Stejný fyzikální proces způsobuje modrou barvu denní pozemské oblohy, ačkoliv v zemské atmosféře ji rozptylují molekuly dusíku a kyslíku. Rigel, mlhovina Hlava čarodějnice a plyn s prachem kolem nich se nacházejí ve vzdálenosti asi 800 světelných let.

Štítky: Orion, Rigel, Witch Head Nebula