Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2009

Spirální galaxie NGC 6217 s příčkou

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Hodně spirálních galaxií má přes svůj střed příčku. Dokonce i naše vlastní Galaxie Mléčná dráha má zřejmě skromnou příčku. Spirální galaxie NGC 6217 s výraznou příčkou byla na nově zveřejněném snímku nahoře zachycena do úžasných podrobností nedávno opravenou kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys) na Hubblovu kosmickém dalekohledu. Jsou vidět tmavé vláknité prachové pásy, mladé kupy jasných modrých hvězd, červené emisní mlhoviny zářícího vodíku, dlouhá jasná příčka hvězd přes střed a jasné aktivní jádro, ve kterém je nejspíše superhmotná černá díra. NGC 6217 měří asi 30 000 světelných let, nachází se v souhvězdí Malé medvědice (Ursa Minor) a světlu to k nám trvá asi 60 miliónů let.

Štítky: Galaxie, Spirála s příčkou, NGC 6217

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.