Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. prosinec 2009

Spitzerova M101

NASA, JPL-Caltech, K. Gordon (STScI) et al.

Krásná velká galaxie M101 je jednou z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně si zaslouží pozornost. Tato ohromná galaxie měří asi 170 000 světelných let, takže je asi dvakrát větší než naše vlastní Mléčná dráha. M101 byla také jednou z prvních spirálních mlhovin, které pozoroval Lord Rosse největším dalekohledem 19. století Leviathan z Parsontownu. Tento pohled z 21. století pořízený Spitzerovým kosmickým dalekohledem na infračervených vlnových délkách ukazuje světlo hvězd v modrých odstínech, zatímco prachová galaktická mračna jsou červená. Astronomové při zkoumání prachových útvarů na okraji galaxie zjistili, že v nich chybí organické molekuly, které jsou jinak ve zbytku M101. Tyto organické molekuly sledované Spitzerovými přístroji se nazývají polycyklické aromatické uhlovodíky (polycyclic aromatic hydrocarbons - PAHs). PAHs jsou běžnou složkou prachu v Mléčné dráze a na Zemi se nacházejí v sazích. Polycyklické aromatické uhlovodíky nejspíše u vnějších okrajů M101 ničí intenzivní energetická radiace hvězdotvorných oblastí. Galaxie M101 se též nazývá Větrník a nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Infračervený, M101, Spitzer, Pinwheel, Ngc 5457, Lord rosse