Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2009

Prach a mlhovina Helix

NASA, JPL-Caltech, Kate Su (Steward Obs, U. Arizona) et al.

Toto kosmické oko je červené díky prachu. Tajuplný snímek ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje infračervené záření z dobře prostudované mlhoviny Helix (NGC 7293) vzdálené asi 700 světelných let v souhvězdí Vodnáře (Aquarius). Obálka prachu a plynu o průměru dvou světelných let kolem centrálního bílého trpaslíka byla dlouho považována za vynikající příklad planetární mlhoviny, která představuje závěrečné fáze slunci podobných hvězd. Ovšem Spitzerova data ukazují, že samotná centrální hvězda mlhoviny je ponořena do překvapivě jasné infračervené záře. Modely ukazují, že tuto záři vytváří prachový disk trosek. Přestože materiál mlhoviny hvězda vyvrhla před mnoha tisíci lety, tak prach blíže k ní by mohl být vytvářen srážkami v rezervoáru objektů analogickém k našemu Kuiperovu pásu ve Sluneční soustavě nebo kometárnímu Oortovu oblaku. Tato kometám podobná tělesa, která vznikla v této vzdálené planetární soustavě, by mohla dokonce přežít i závěrečné dramatické fáze hvězdného vývoje.

Štítky: Prach, Planetární mlhovina, Planetární soustava, Mlhovina Helix, Comets, NGC 7293