Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2012

Hubblovo extrémně hluboké pole

Uznání: NASA, ESA, G. Illingworth, D. Magee, and P. Oesch (UCSC), R. Bouwens (Leiden Obs.), and the XDF Team

Jak vypadaly první galaxie? Hubblův kosmický dalekohled dokončil pořizování extrémně hlubokého pole (eXtreme Deep Field - XDF), vůbec nejhlubšího snímku vesmíru ve viditelném světle a tak pomohl odpovědět na tuto otázku. XDF na snímku nahoře ukazuje vzorek těch nejstarších galaxií, které vůbec kdy byly vidět a které vznikaly hned po období temnoty před 13 miliardami let, kdy byl vesmír starý jen několik procent současného věku. Snímek pořídily kamera ACS a infračervený kanál kamery WFPC3 Hubblova kosmického dalekohledu. Zkombinováním úsilí přes 10 let je XDF v některých barvách citlivější než původní Hubblovo hluboké pole HDF (Hubble Deep Field), Hubblovo ultrahluboké pole HDF (Hubble Ultra Deep Field dokončené v roce 2004 a infračerveně v roce 2009 (HUDF Infrared). Astronomové na celém světě budou XDF studovat celá nadcházející léta, aby lépe porozuměli, jak vznikaly v ranném vesmíru hvězdy a galaxie.

Štítky: Hubble, Galaxy formation, Extreme deep field