Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2009

Infračervený HUDF: Úsvit galaxií

Credit: NASA, ESA, G. Illingworth (UCO/Lick & UCSC), R. Bouwens (UCO/Lick & Leiden U.), & the HUDF09 Team

Kdy vznikaly galaxie? K zodpovězení této otázky byl pořízen dosud nejhloubkovější snímek oblohy v blízkém infračerveném světle stejného pole HUDF (Hubble Ultra Deep Field) pořízeného v roce 2004. Tento nový snímek pořídila toto léto nově instalovaná kamera Wide Field Camera 3 na vylepšeném Hubblově kosmickém dalekohledu. Ty slabé červené skvrnky na snímku nahoře jsou tak daleko, že nejspíše přesahují rudý posuv 8. Tyto galaxie tedy nejspíš existovaly, když měl vesmír stáří jen pár procent současného věku a mohou tak docela dobře patřit k první třídě galaxií. Vzdáleným galaxiím dělají pěkné barevné popředí velké moderní galaxie. Analýza týmu HUDF09 ukazuje, že přinejmenším některé z těchto časných galaxií měly velmi málo mezihvězdného prachu. Tato raná třída málo svítivých galaxií nejspíše obsahovala energetické hvězdy, které emitovaly světlo, které transformovalo většinu z pozůstalé normální hmoty ve vesmíru z chladného plynu na horké ionizované plazma.

Štítky: Infračervený, Galaxy formation, HUDF