Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2014

NGC 7331 a dál

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Velká, krásná spirální galaxie NGC 7331 je často uváděna jako analog naší vlastní Mléčné dráhy. NGC 7331 se nachází asi 50 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Pegasa, brzy byla rozpoznána jako spirální mlhovina, ale ve skutečnosti je jednou z nejjasnějších galaxií, které nejsou ve slavném katalogu Charlese Messiera z 18. století. Jelikož je galaktický disk vůči nám skloněn, tak dlouhé teleskopické expozice často ústí do snímků, které evokují silný pocit hloubky. Tento efekt je ještě dále zesílen na tomto ostrém snímku galaxiemi, které se nacházejí za tímto krásným vesmírným ostrovem. Galaxie v pozadí měří většinou kolem desetiny zdánlivé velikosti NGC 7331, takže se nacházejí zhruba desetkrát dále. Jejich blízké uspořádání s NGC 7331 je zřejmě jen náhodné. Zde jsou vidět přes slabá prachová mračna v popředí, která se vznášejí nad rovinou Mléčné dráhy, přičemž toto vizuální uskupení galaxií je též známo jako Deer Lickova skupina.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc7331, Background galaxy, Deer lick group