Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2014

Modrý most hvězd mezi kupami galaxií

Uznání: NASA, ESA, G. Tremblay (ESO) et al.;
Acknowledgment: Hubble Heritage Team (STScI/AURA) - ESA/Hubble Collaboration

Proč vede středem této kupy galaxií modrý most hvězd? Zaprvé, kupa s označením SDSS J1531+3414 obsahuje mnoho velkých žlutých eliptických galaxií. Na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu nahoře je vidět, že střed kupy obklopuje mnoho neobvyklých tenkých a zakřivených filamentů, které jsou ve skutečnosti vzdálené galaxie, jejichž obrazy byly zvětšeny a protaženy jevem gravitační čočky této hmotné kupy. Ještě neobvyklejší je ovšem zakroucený modrý filament u dvou velkých eliptických galaxií ve středu kupy. Bližší průzkum filamentů ukazuje, že většina mostu vznikla spíše slapovými jevy při splynutí dvou eliptických galaxií v centru, než u galaxií v pozadí, které mají obraz zborcený gravitační čočkou. Uzlíky v mostu jsou kondenzační oblasti, které září modrým světlem z hmotných mladých hvězd. Centrální oblast kupy se bude jistě nadále zkoumat a její jedinečnost z ní činí zajímavou labolatoř vzniku hvězd.

Štítky: Star-formation, Elliptical galaxy, Kupa galaxií