Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2014

NGC 7023: Mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Tato mračna mezihvězdného plynu a prachu rozkvetla ve vzdálenosti 1300 světelných let v úrodném hvězdném poli v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Mlhovina NGC 7023 se někdy nazývá Kosatec, ale není to jen mlhovina, co vyvolává představu květin. Tento hloubkový teleskopický pohled ukazuje u mlhoviny Kosatec široký rozsah barev a symetrií až do jemných podrobností. Prašný nebulární materiál uvnitř Kosatce obklopuje horkou mladou hvězdu. Dominantní barvou jasnější reflekční mlhoviny je modrá, což je charakteristické pro prachová zrnka, která odrážejí světlo hvězd. Centrální vlákna prašných mračen září slabou červenou fotoluminiscencí, jelikož některá prachová zrna efektivně mění neviditelné hvězdné ultrafialové záření na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že tato mlhovina může obsahovat složité molekuly uhlíku známé jako polyaromatické uhlovodíky (PAHs). Pěkné modré lístky Kosatce měří asi 6 světelných let.

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Ngc7023, Iris Nebula, Photoluminesence, Ere