Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2014

Mlhovina Kouzelník

Uznání a copyright: Michael Miller

Otevřená hvězdokupa NGC 7380 je stále ještě ponořena do svého zárodečného mračna mezihvězdného plynu a prachu, který je populárně znám jako mlhovina Kouzelník. Mlhovina je vidět s hvězdami v popředí i v pozadí z roviny naší Mléčné dráhy a nachází se asi 8000 světelných let v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Do teleskopického pohledu na 4 milióny let starou hvězdokupu a s ní spojenou mlhovinu, která je normálně příliš slabá pro lidské oči, by se snadno vešel úplněk. Snímek pořízený dalekohledem a kamerou svázanou se Zemí ukazuje tvary a struktury Kouzelníka o velikosti mnoha světelných let v paletě barev, která je populární na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu. Světlo ve viditelných vlnových délkách zaznamenané přes úzkopásmové filtry vycházející z atomů vodíku, kyslíku a síry v mlhovině je na výsledném digitálním kompozitu transformováno do zelené, modré a červené barvy. Ale Kouzelník má ještě další kouzlo v rukávu. Když na obrázek položíte kurzor (nebo následujete tento odkaz), tak zmizí hvězdy a zůstane jen kosmický plyn a prach mlhoviny Kouzelník.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Wizard Nebula, Narrowband, Mouse over, Ngc7380