Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2014

MAVEN u Marsu

Uznání: MAVEN, Laboratory for Atmospheric and Space Physics, Univ. Colorado, NASA

Kosmická sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) vypuštěná 18. listopadu 2013 ukončila 21. září svoji meziplanetární pouť a byla navedena na protáhlou eliptickou dráhu kolem Marsu. Ultrafialový zobrazovací spektrograf na MAVENu už začal svůj plánovaný výzkum horní atmosféry rudé planety pořizováním těchto obrazových dat z výšky 36 500 kilometrů. Ve falešných barvách jsou vidět tři ultrafialové vlnové délky světla, které pochází od atomů vodíku (modrá), kyslíku (zelená) a z povrchu planety (červená). Je vidět, jak lehčí atomický vodík sahá tisíce kilometrů do vesmíru, přičemž těžší atomy kyslíku se drží blíže marťanskou gravitací. Oba atomy jsou produkty rozpadu vody a oxidu uhličitého v marťanské atmosféře a data z MAVENu mohou pomoci určit rychlost ztrátu vody v průběhu času. MAVEN je vůbec první družicí určenou k průzkumu řídké horní atmosféry, ionosféry a jejich interakce se Sluncem a slunečním větrem. Ovšem nejnovější přírůstek do flotily kosmických lodí z planety Země na marťanské orbitě je nyní MOM.

Štítky: Mars, Atmosféra, Ultrafialový, MAVEN, Mom