Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2014

NGC 206 a hvězdná mračna Andromedy

Uznání a copyright: Subaru Telescope (NAOJ),
Hubble Space Telescope, Local Group Galaxy Survey (Phil Massey, PI), Mayall 4-meter, Robert Gendler

V prašných ramenech sousední Galaxie v Andromedě je uhnízděna velká hvězdná asociace katalogizovaná jako NGC 206. Spirální galaxie je katalogizovaná jako M31 a je asi 2,5 miliónu světelných let daleko. NGC 206 je vidět ve středu nahoře na nádherném podrobném obrazu, složeném z dat pozemských a vesmírných observatoří v jihozápadní části disku Andromedy. Jasné modré hvězdy NGC 206 ukazují na své mládí. Nejmladší hvězdy v NGC206 jsou staré jen 10 miliónů let. NGC 206 měří asi 4000 světelných let a tak je mnohem větší, než otevřené nebo galaktické kupy mladých hvězd v disku naší Mléčné dráhy. Co do velikosti se dá srovnat s obřími hvězdnými porodnicemi NGC 604 v blízké spirální galaxii M33 a s mlhovinou Tarantule ve Velkém Magellanově mračnu. Na místa tvoření hvězd v Andromedě ukazuje výmluvná červená emise mračen ionizovaného vodíku.

Štítky: Hvězdokupa, M31, Andromeda, Ngc206

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce