Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2014

NGC 206 a hvězdná mračna Andromedy

Uznání a copyright: Subaru Telescope (NAOJ),
Hubble Space Telescope, Local Group Galaxy Survey (Phil Massey, PI), Mayall 4-meter, Robert Gendler

V prašných ramenech sousední Galaxie v Andromedě je uhnízděna velká hvězdná asociace katalogizovaná jako NGC 206. Spirální galaxie je katalogizovaná jako M31 a je asi 2,5 miliónu světelných let daleko. NGC 206 je vidět ve středu nahoře na nádherném podrobném obrazu, složeném z dat pozemských a vesmírných observatoří v jihozápadní části disku Andromedy. Jasné modré hvězdy NGC 206 ukazují na své mládí. Nejmladší hvězdy v NGC206 jsou staré jen 10 miliónů let. NGC 206 měří asi 4000 světelných let a tak je mnohem větší, než otevřené nebo galaktické kupy mladých hvězd v disku naší Mléčné dráhy. Co do velikosti se dá srovnat s obřími hvězdnými porodnicemi NGC 604 v blízké spirální galaxii M33 a s mlhovinou Tarantule ve Velkém Magellanově mračnu. Na místa tvoření hvězd v Andromedě ukazuje výmluvná červená emise mračen ionizovaného vodíku.

Štítky: Hvězdokupa, M31, Andromeda, Ngc206