Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2014

Zóna Tarantule

Uznání a copyright: Marco Lorenzi

Mlhovina Tarantule je obrovská hvězdotvorná oblast v naší sousední galaxii Velké Magellanovo mračno (LMC) a má průměr více než 1000 světelných let. Kosmický pavoukovec je vidět na hloubkovém barevném teleskopickém pohledu pořízeném přes širokopásmové a úzkopásmové filtry vlevo nahoře. Snímek zabírá na obloze téměř 2 stupně (4 úplňky) a pokrývá část LMC o rozměru přes 8000 světelných let. Intenzivní záření, hvězdné větry a rázy supernov z centrální mladé kupy hmotných hvězd katalogizované jako R136 uvnitř Tarantule (NGC 2070) dodávají energii záři mlhovin a tvarují pavoučitá vlákna. Kolem Tarantule jsou ještě další bouřlivé hvězdotvorné oblasti s mladými hvězdokupami, filamenty a mračny tvaru bublin. Na snímku je také místo s nejbližší supernovou moderní doby SN 1987A, těsně nad středem. Toto bohaté zorné pole se nachází v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, 30 Doradus, Tarantula nebula, Ngc2070