Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2013

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: L. Comolli, L. Fontana, G. Ghioldi & E. Sordini

Portugalský mořeplavec 16. století Ferdinand Magellan měl i se svou posádkou spoustu času ke studiu jižní oblohy při své první plavbě kolem zeměkoule. Díky tomu se dva mlhavé obláčky, které mohou pozorovatelé snadno spatřit na jižní obloze, nazývají Magellanova mračna a nyní se ví, že se jedná o satelitní galaxie naší mnohem větší spirální galaxie Mléčná dráha. Velké Magellanovo mračno (LMC), které je zde vidět na pozoruhodně hloubkovém, barevném, anotovaném kompozitním snímku, je asi 160 000 světelných let daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado). Při rozměru kolem 15 000 světelných let se jedná o nejhmotnější satelitní galaxii Mléčné dráhy, která je domovem nejbližší supernovy moderní doby SN 1987A. Výrazný obláček vlevo od středu je 30 Doradus, obrovská hvězdotvorná oblast, která měří asi 1000 světelných let a vznešeněji se jí říká mlhovina Tarantule,

Štítky: Lmc, Tarantula nebula, Large magellanic cloud, Mouse over