Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2014

Mlhovina Laguna ve hvězdách a prachu

Uznání a copyright: Remus Chua (Celestial Portraits)

Velká majestátní mlhovina Laguna je domovem mnoha mladých hvězd a horkého plynu. Mlhovina Laguna měří 100 světelných let a leží ve vzdálenosti pouze asi 5000 světelných let, takže je velká a jasná a lze ji v souhvězdí Střelce (Sagittarius) spatřit i bez dalekohledu. V otevřené hvězdokupě NGC 6530, která v mlhovině vznikla teprve před několika milióny let, je vidět spousta jasných hvězd. Větší mlhovina, též známá jako M8 a NGC 6523 se nazývají "Laguna" díky pásu prachu, který je vidět vlevo od středu otevřené hvězdokupy. Jasný uzlík plynu a prachu ve středu mlhoviny je znám jako mlhovina Přesýpací hodiny. Tento obrázek představuje nově zpracované panoráma M8 a zachycuje pětinásobek průměru úplňku. V Laguně nadále vznikají hvězdy, o čemž svědčí mnoho globulí, které se tam nacházejí.

Nástěnný kalendář APODu: Mlhoviny a hvězdokupy

Štítky: Emisní mlhovina, M8, Lagoon Nebula

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.