Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2014

V 3C 75 spolu tančí dvě černé díry

Uznání: X-Ray: NASA/CXC/D. Hudson, T.Reiprich et al. (AIfA); Radio: NRAO/VLA/ NRL

Co se to děje ve středu aktivní galaxie 3C 75? Ty dva jasné zdroje v centru tohoto kompozitního rentgenového (modrá) a rádiového (růžová) obrazu jsou kolem sebe obíhající superhmotné černé díry, které pohání obří rádiový zdroj 3C 75. Kolem nich je plyn o teplotě mnoha miliónů stupňů, který emituje rentgenové záření a výtrysky relativistických částic ze superhmotných černých děr, které jsou od sebe vzdáleny 25 000 světelných let. Díry se nacházejí v jádrech dvou splývajících galaxií v kupě galaxií Abell 400, která je asi 300 miliónů světelných let daleko. Astronomové vyvozují, že obě superhmotné černé díry jsou vzájemně vázány gravitací do binární soustavy především proto, že výtrysky jsou zahnuté dozadu, což je nejspíše důsledek jejich vzájemného pohybu při průletu horkým plynem kupy rychlostí 1200 kilometrů za sekundu. Taková kosmická splynutí se ve vzdáleném vesmíru v prostředí hustých galaktických kup považují za běžná. Očekává se, splynutí jsou v závěrečných fázích intenzivním zdrojem gravitačních vln.

Nástěnný kalendář APODu: Galaxie