Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. listopad 2014

LDN 988: Temná mlhovina v Labuti

Uznání a copyright: Bob Franke

Ve středu tohoto kosmického zákoutí se nachází tmavá mlhovina LDN 988, která zakrývá bohaté pole hvězd v Labuti. Scéna měří napříč asi dva stupně a vznikla pomocí dalekohledu s kamerou. Úhlový rozměr v odhadované vzdálenosti LDN 988 2000 světelných let odpovídá 70 světelných rokům. LDN 988, je součástí většího komplexu prtachových molekulárních mračen v rovině mléčné dráhy, vznikají tam hvězdy a někdy se nazývá Severní Uhelný pytel. Na vloženém snímku jsou vidět mlhoviny, které souvisejí s mladými hvězdami v této oblasti, včetně proměnné V1331 Cygni. V1331 je na konci dlouhého prachového vlákna, je částečně obklopena zakřivenou reflekční mlhovinou a považuje se za hvězdu typu T-Tauri, což jsou Slunci podobné hvězdy v ranných stádiích vzniku.

Štítky: Star-formation, Tmavá mlhovina, Cygnus, Ldn 988, V1331 cyg