Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2015

V srdci Orionu

Uznání a copyright: László Francsics

Ve středu tohoto ostrého kosmického portrétu, v srdci Mlhoviny Orion, jsou čtyři žhavé, hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Jsou natěsnané v oblasti o poloměru asi 1,5 světelného roku a dominují jádru husté hvězdokupy v Mlhovině Orion. Ultrafialové ionizující záření z hvězd Trapézu, většinou z nejjasnější hvězdy Theta-1 Orionis C, vyvolává viditelné záření v celé této komplexní hvězdotvorné oblasti. Hvězdokupa v Mlhovině Orion je stará asi 3 milióny let a ve svých raných letech byla ještě kompaktnější a dynamické studie ukazují, že srážkami hvězd v raném věku mohla vzniknou černá díra s hmotností více než 100 Sluncí. Přítomnost černé díry v této hvězdokupě by mohla vysvětlit vysoké pozorované rychlosti hvězd Trapézu. Vzdálenost Mlhoviny Orion asi 1500 světelných let by ji činila nejbližší známou černou dírou od Země.

Štítky: Hvězdokupa, Mlhovina Orion, M42, Trapéz, Černá díra