Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2015

Přistání Huygens na Titanu

Uznání: ESA / NASA / JPL / University of Arizona

Před deseti lety, 14. ledna 2005, dosedla na povrch největšího měsíce planety Saturn Titanu sonda Huygens Evropské kosmické agentury, kterou tam dopravila sonda k Saturnu Cassini. Tyto panely zobrazují snímky rybím okem během pomalého sestupu na padáku hustou atmosférou Titanu. Snímky pořídil sestupový zobrazovač, spektrální radiometr od výšky 6 kilometrů (vlevo nahoře) až k 0,2 kilometru (vpravo dole) nad povrchem měsíce, který se překvapivě podobá Zemi s tmavými kanály, záplavovými rovinami a jasnými hřebeny. Ovšem při teplotách blízko -180°C jsou kapalinami, které tečou na povrchu Titanu spíše uhlovodíky metan a etan, než voda. Po nejvzdálenějším přistání kosmické sondy od Země Huygens vysílal data více než hodinu. Údaje ze sondy Huygens a desetiletí průzkumu sondou Cassini ukázaly Titan jako vzrušující svět, který hostí komplexní chemii organických sloučenin, dynamickou krajinu, jezera, moře a možná i podpovrchový oceán kapalné vody.
Oprava: Na chybnou teplotu na Titanu upozornili J.Štok a Jiří Voříšek