Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2015

Magnetické pole naší Galaxie z Plancka

Uznání a copyright: ESA/Planck; Acknowledgement: M.-A. Miville-Deschęnes, CNRSIAS, U. Paris-XI

Jak vypadá magnetické pole naší Galaxie? Už dlouho bylo známo, že naši Mléčnou dráhu prostupuje slabé magnetické pole, protože je vidět, jak uspořádává malá prachová zrnka, která rozptylují světlo pozadí. Ovšem teprve nedávno družice Země Planck vytvořila mapu tohoto pole s vysokým rozlišením. 30 stupňů široká, barevně kódovaná mapa mezi jiným potvrzuje, že mezihvězdný magnetismus Galaxie je silnější v centrálním disku. Tento magnetismus vzniká rotací nabitého plynu kolem galaktického centra a předpokládá se, ýe při pohledu shora by magnetické pole Mléčné dráhy vypadalo jako spirála, která se rozvíjí ze středu. Co způsobuje mnohé podrobnosti na této podobných mapách z Plancka a jak magnetismus obecně ovlivnil vývoj naší Galaxie, zůstane nejspíš v nadcházejících letech předmětem výzkumu.

Štítky: Galaxie, Magnetické pole, Planck