Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2015

Žluté míče ve W33

Uznání: NASA/JPL-Caltech

Pozorování Spitzerovým kosmickým dalekohledem na infračervených vlnových délkách 3.6, 8.0 a 24.0 mikronů namapované do viditelných barev červené, zelené a modré vyústilo do tohoto obrazu. W33 je kosmické mračno plynu a prachu a představuje hmotný komplex hvězdotvorných oblastí asi 13 000 světelných let daleko, téměř v rovině naší Mléčné dráhy. A co jsou to ty žluté míče? Když amatérští zájemci o vědu pomocí webového projektu Milky Way Project prohlíželi spousty snímků ze Spitzera a pořád se vyptávali vědců, tak našli útvary, které nazvali žluté míče. Nyní už existuje odpověď. Žluté míče na Spitzerových snímcích byly identifikovány jako rané stádium vzniku hvězd. Vypadají žluté, protože se překrývají červené a zelené oblasti a tyto barvy na Spitzerových vlnových délkách korespondují s prachem a organickými molekulami známými jako PAH - polycyklické aromatické uhlovodíky. Žluté míče představují stupeň předtím, než si nově zrozené hmotné hvězdy vyčistí v okolním plynu a prachu kolem sebe dutiny a na snímku vypadají jako bubliny se zeleným okrajem a s červeným středem. Tento úspěch astronomického crowdsourcingu je pouze jednou částí Zooniverse. Spitzerův snímek zabírá 0,5 stupně, tedy v odhadované vzdálenosti W33 asi 100 světelných let.

Štítky: W33, Star-formation, Infračervený, Citizen science