Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. únor 2015

NGC 4676: Srážka Myší

Uznání: ACS Science & Engineering Team, Hubble Space Telescope, NASA

Tyto dvě mohutné galaxie jedna druhou roztahují. Jsou známy jako "Myši", protože mají dlouhé ocasy, jelikož obě spirální galaxie prošly jedna kolem druhé. Dlouhé ocásky vznikají relativním rozdílem v gravitační přítažlivosti u blízkých a vzdálených částí každé galaxie. Jelikož jsou vzdálenosti tak velké, tak se kosmická interakce odehrává pomalu, ve stovkách miliónů let. NGC 4676 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices) a jsou nejspíše členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře pořídil v roce 2002 Hubblův kosmický dalekohled kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys). Galaktické myši se budou v následující miliardě let asi srážet zase a zase až splynou do jediné galaxie.

Štítky: Mice, Galaxie ve srážce, Hubble