Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2015

Dlouhá kometa Lovejoy a Malá činka

Image Credit & Copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Dlouhý, slunečním větrem rozfoukaný a pokroucený iontový ohon komety Lovejoy se na tomto teleskopickém snímku z 20. února prostírá přes více než 3 stupně. Na hvězdnatém pozadí je také nádherná modrá hvězda Phi Persei dole a pěkná planetární mlhovina M76 kousek nad dlouhým ohonem komety Lovejoy. Podle její jasnější sestry, planetární mlhoviny M27 Činka, se M76 říká Malá činka a od zelenavé komy komety je jen na úplněk daleko. Kometa Lovejoy (C/2014 Q2) při svém odletu z vnitřní Sluneční soustavy ze vzdálenosti asi 10 světelných minut, neboli 190 miliónů kilometrů, na severní obloze stále pěkně září. Zato malá činka se nachází ve vzdálenosti 3 až 5 tisíc světelných let. Kometa Lovejoy nyní trvale postupuje na sever do souhvězdí Kasiopeji, ale slábne pomaleji, takže je stále dobrým cílem i pro malé dalekohledy.

Štítky: Lovejoy, Kometa, C/2014 q2, Ion tail, M76, Planetární mlhovina