Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. březen 2015

Hvězdy v centru Galaxie

Uznání: Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al., JPL-Caltech, NASA

Střed naší Galaxie Mléčné dráhy se před zvědavými zraky optických dalekohledů skrývá za mračny zatmívajícího prachu a plynu. Ovšem na tomto nádherném pohledu infračervené kamery Spitzerova kosmického dalekohledu pronikly přes většinu prachu a ukázaly oblast galaktického centra plnou hvězd. Podrobná mozaika z mnoha menších snímků ve falešných barvách ukazuje starší a chladnější hvězdy modře. Červeně zářící prachová mračna souvisí s mladými, horkými hvězdami ve hvězdných porodnicích. Teprve nedávno bylo zjištěno, že i v úplném středu Mléčné dráhy mohou vznikat nové hvězdy. Centrum Galaxie leží asi 26 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Obrázek v této vzdálenosti zabírá 900 světelných let.

Štítky: Infračervený, Galaktický střed, Spitzer space telescope