Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2015

Čtyři obrazy vzdálené supernovy prostřednictvím galaxie a kupy

Uznání: NASA, ESA, and S. Rodney (JHU) and the FrontierSN team; T. Treu (UCLA), P. Kelly (UC Berkeley), and the GLASS team; J. Lotz (STScI) and the Frontier Fields team; M. Postman (STScI) and the CLASH team; and Z. Levay (STScI)

Co je neobvyklého na skvrnách kolem této galaxie? Jsou to všechno obrazy stejné supernovy. Poprvé je výbuch jediné supernovy vidět rozdělen do několika obrazů gravitační čočkou, která světlo odklání svojí hmotou. V tomto případě se jedná o hmotu velké galaxie a její domovské kupy galaxií. Snímek pořídil v listopadu družicový Hubblův kosmický dalekohled. Čtyřnásobně žlutě zobrazená Refsdalova supernova nastala v raném vesmíru daleko za kupou. Měření poloh a časových zpoždění mezi obrazy supernovy by mohlo astrofyzikům umožnit odhalit množství temné hmoty v galaxii a v kupě. Při troše trpělivosti a štěstí by v příštích několika letech mohl být v blízkosti objeven pátý obraz supernovy.

Astrofyzici: Prohlédněte si 1000+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů