Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2015

Podél Stěny v Labuti

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Emisní hřeben ve tvaru W na tomto živém kousku oblohy je znám jako Stěna v Labuti. Kosmický hřeben o velikosti asi 20 světelných let je součástí větší emisní mlhoviny se zřetelnými obrysy, populárně zvané mlhovina Severní Amerika. Mozaika ze dvou snímků, která vznikla za pomoci úzkopásmových dat, aby vynikla rudá záře ionizovaných atomů vodíku po rekombinaci s elektrony, sleduje v siluetě tmavých, prachových útvarů do jemných podrobností ionizační frontu. Tmavé útvary opracované energetickou radiací z mladých, žhavých hvězd v této oblasti obsahují nejspíš mračna chladného prachu a plynu, ve kterých zřejmě vznikají hvězdy. Mlhovina Severní Amerika, NGC 7000, se nachází asi 1500 světelných let daleko.

Štítky: Ngc7000, Mlhovina Severní Amerika, Emisní mlhovina, Star-formation, Cygnus, Deneb