Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2015

Planetární mlhovina Mz3: Mravenec

Uznání: R. Sahai (JPL) et al., Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Proč tento mravenec není velká koule? Planetární mlhovina Mz3 je vyvrhávána hvězdou podobnou Slunci, které je jistě kulaté. Proč potom plyn, který proudí pryč vytváří mlhovinu ve tvaru mravence, který zjevně není kulatý? Mezi příčiny může patřit rychlost vyvrženého plynu 1000 km/s, struktura dlouhá světelný rok a magnetismus hvězdy, která je vidět nad středem mlhoviny. Jednou z možných odpovědí je, že Mz3 ukrývá další, slabší hvězdu, která obíhá blízko této jasné hvězdy. Soupeřící hypotéza praví, že za prouděním plynu je vlastní rotace a magnetické pole centrální hvězdy. Jelikož se centrální hvězda podobá našemu Slunci, tak astronomové doufají, že lepší pochopení historie tohoto obřího vesmírného mravence může poskytnout užitečný pohled na pravděpodobnou budoucnost našeho vlastního Slunce i Země.

Oslava: 25 let Hubblova kosmického dalekohledu