Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2015

Gravitační anomálie na Merkuru

Uznání: NASA, GSFC's SVS, JHU's APL, Carnegie Inst. Washington

Co je pod povrchem Merkuru? Kosmická sonda MESSENGER, která poslední čtyři roky obíhala planetu Merkur, odesílala údaje zpět na Zemi rádiovými vlnami o velice přesné energii. Gravitace planety ovšem tuto energii lehce pozměnila a to po změření na Zemi umožnilo rekonstrukci gravitační mapy do bezprecedentních podrobností. Gravitační anomálie jsou zde vidět ve falešných barvách, superponované na snímek krátery poseté planety. Červená znamená oblasti lehce zvýšené gravitace, což zase ukazuje na oblasti, které musí mít pod povrchem neobvykle hustý materiál. Centrální oblast je Caloris Basin, obrovský impaktní útvar o průměru asi 1500 kilometrů. Sonda MESSENGER minulý týden po skončení své mise a s málem paliva byla navedena k dopadu na povrch Merkuru.

Štítky: Merkur, Gravity, Messenger