Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2015

Až bude na severu Vega

Uznání a copyright: Miguel Claro | Dark Sky Alqueva

Za pouhých asi 12 000 let se Polárkou stane Vega, nejbližší jasná hvězda k severnímu nebeskému pólu naší planety. Až tehdy postavíte svoji kameru na stativ, tak jak se Země otáčí kolem své osy, tak dlouhé expozice noční oblohy ukáží soustředné oblouky hvězdných stop se středem blízko Vegy. Pochopitelně, že v současnosti je jasnou hvězdou příhodně blízko severnímu nebeskému pólu Polárka, ale to se změní, jelikož zemská osa koná precesní pohyb, podobně jako rotující káča, s precesní periodou asi 26 000 let. Pokud máte kameru nachystanou nyní a nechcete čekat 12 000 let, až se polárkou stane Vega, tak vezměte do úvahy tuto vynalézavou demonstraci současných hvězdných stop (vlevo) a hvězdných stop jak budou vypadat v roce 14000. Oba snímky byly pořízeny v dubnu v oblasti tmavé oblohy Alqueva v Alentejo v Portugalsku. Pro vytvoření hvězdných stop se středem u Vegy astronom Miguel Claro kombinoval dvě montáže pro sledování hvězd a tak vytvořil zdánlivý pohyb kolem budoucího pozemského severního nebeského pólu.

Štítky: Vega, Polaris, Severní nebeský pól, Precession, Stopy hvězd