Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2015

MyCn18: Planetární mlhovina Přesýpací hodiny

Uznání: R. Sahai and J. Trauger (JPL), WFPC2, HST, NASA

Centrální hvězdě v planetární mlhovině tvaru přesýpacích hodin ubývá písek času. Její krátká, nádherná, závěrečná fáze života Slunci podobné hvězdy s vyčerpaným nukleárním palivem nastala, když začala odvrhovat svoje vnější vrstvy a její jádro se stává chládnoucím a slábnoucím bílým trpaslíkem. Astronomové v roce 1995 využili Hubblův kosmický dalekohled (HST) a pořídili sérii snímků planetárních mlhovin, včetně snímku nahoře. Řídké stěny přesýpacích hodin zde ohraničují jemné prstence z barevně zářících plynů (dusík červeně, vodík zeleně a kyslík modře). Bezprecedentně ostré snímky z HST ukázaly překvapivé podrobnosti procesu vyvrhávání mlhoviny, což pomáhá rozřešit pozůstávající záhady komplexních tvarů a symetrií planetárních mlhovin.

Štítky: Planetární mlhovina, MyCn18, Hubble