Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2015

Tmavá zaprášená obloha

Uznání a copyright: Scott Rosen

Tato široká mozaika sleduje tmavé a slabé reflekční mlhoviny v oblasti plodného molekulárního mračna na zaprášené obloze v souhvězdí Býka (Taurus) a v Orionově rameni naší Mléčné dráhy. Šestistupňové zorné pole začíná dlouhou temnou mlhovinou LDN 1495, která se táhne dole vlevo a sahá za mlhovinu ptačího vzhledu (hlavou dolů) LBN 777, Orlí mládě níže vpravo. Rozptýlené slabší hvězdy v Býkovi obklopují malé modravé reflekční mlhoviny, přičemž tento pohled bývá často pominut ve prospěch známějších a jasnějších nebeských podívaných v tomto souhvězdí. Nažloutlá mlhovina VdB 27 vlevo nahoře se váže s mladou proměnnou hvězdou RY Tau. Molekulární mračno v Býkovi vzdálené zhruba jen 400 světelných let je jednou z nejbližších oblastí vzniku hvězd o nízké hmotnosti. Tmavý pohled v této vzdálenosti zabírá něco přes 40 světelných let.

Štítky: Tmavá mlhovina, Lbn777, Ldn1495, Vdb27, Taurus, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.