Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2015

NGC 7822 v Kefeu

Uznání a copyright: César Blanco González

Zdá se, že NGC 7822 jsou nahuštěny žhavé mladé hvězdy a kosmické pilíře plynu a prachu. Na konci obřího molekulárního mračna v severním souhvězdí Kefeus se 3000 světelných let daleko nachází zářivá hvězdotvorná oblast. Na tomto barvitém poli jsou pěkně vidět jasné okraje a tmavé tvary uvnitř mlhoviny. Snímek obsahuje i data přes úzkopásmové filtry, které mapují emise atomů kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené barvy. Emise atomů je poháněna energetickou radiací žhavých hvězd, jejichž silné větry a záření také opracovávají a erodují hustší útvary pilířů. Uvnitř pilířů by stále mohly gravitačním kolapsem vznikat hvězdy, ale jakmile pilíře zcela zerodují, tak jakákoliv tvorba hvězd bude odstavena od rezervoáru hvězdného materiálu. Zorné pole v odhadované vzdálenosti NGC 7822 zabírá asi 40 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, S171, Ngc7822, Star-formation, Narrowband