Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2015

Snímek z průletu Saturnova houbovitého měsíce Hyperion

Uznání: NASA, JPL-Caltech, SSI

Proč tento měsíc vypadá jako houba? NASA a ESA vyslaly družici Saturnu, kosmickou sondu Cassini, aby už dříve proletěla kolem Saturnova měsíce Hyperion a nyní počátkem tohoto týdne znovu, aby to mohly lépe prozkoumat. Nahoře je vidět jeden ze snímků odeslaných zpět na Zemi, surový a nezpracovaný. Jak se očekávalo, je vidět mnoho kráterů neobvyklého tvaru s neobvyklým tmavým materiálem na dně. I když Hyperion měří asi 250 kilometrů, tak jeho malý gravitační vliv na Cassini naznačuje, že je to většinou prázdný prostor a tak má velmi nízkou povrchovou gravitaci. Proto se podivné tvary mnoha kráterů na Hyperionu považují za výsledek impaktů, které povrchový materiál primárně stlačily a vyvrhly, místo typičtějších kruhových kráterů, které vznikají po kruhové rázové vlně, která explozivně přemisťuje povrchový materiál. Cassini je na cestě k dalšímu průletu kolem Saturnova měsíce Dione asi za dva týdny.

Ohlédnutí zpět: Všechny předešlé APODy z 3. června.

Štítky: Saturn, Hyperion, Měsíc