Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2015

NGC 2419 - mezigalaktický tulák

Uznání a copyright: Bob Franke

Z tohoto teleskopického snímku k zamyšlení z nenápadného souhvězdí Rysa (Lynx) vystupují tři objekty. Dva jsou jasné blízké hvězdy (s paprsky). Třetí je vzdálená kulová hvězdokupa NGC 2419 a to ve vzdálenosti téměř 300 000 světelných let. NGC 2419 se někdy nazývá "mezigalaktický tulák", což je vhodné označení, když uvážíme, že vzdálenost k satelitní galaxii Mléčné dráhy, k Velkému Magellanovu mračnu, je pouze asi 160 000 světelných let. NGC 2419 se zhruba podobá dalším velkým kulovým hvězdokupám jako je Omega Centauri, sama je dosti jasná, ale jeví se slabá, protože je tak daleko. NGC 2419 může být opravdu extragalaktického původu, jako například pozůstatek po malé galaxii, která byla Mléčnou dráhou zachycena a roztrhána. Extrémní vzdálenost této kulové hvězdokupy činí obtížným ji studovat a porovnávat její vlastnosti s jinými kulovými hvězdokupami, které sídlí v halo naší Mléčné dráhy.

Štítky: Globular star cluster, Ngc2419