Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2015

Hubblův Messier 5

Uznání: HST, ESA, NASA

"Krásná mlhovina objevená mezi Váhami [Libra] a Hadem [Serpens] ...", tak začíná popis 5. položky ve slavném katalogu mlhovin a hvězdokup astronoma z 18. století Charlese Messiera. I když se Messierovi ta položka zdála mlhavá, kulatá a bez hvězd, tak Messier 5 (M5) je kulová hvězdokupa se 100 000 nebo více hvězdami, které jsou vázány gravitací a jsou nahloučeny do oblasti o průměru asi 165 světelných let. Leží asi 25 000 světelných let daleko. Kulové hvězdokupy jsou starodávní členové Mléčné dráhy, kteří osídlují halo naší Galaxie. M5 je jednou z nejstarších kulových hvězdokup, stáří jejích hvězd se odhaduje na skoro 13 miliard let. Tato krásná hvězdokupa je častým cílem pozemských dalekohledů. Samozřejmě, že Hubblův kosmický dalekohled po svém uvedení na nízkou oběžnou dráhu Země 25. dubna 1990 také zachytil svůj úchvatný pohled, který v centrálních oblastech M5 zabírá asi 20 světelných let. Na tomto ostrém barevném snímku vystupují ve žlutých a modrých odstínech stárnoucí rudí a modří obři a omlazení modří tuláci i tak blízko hustého jádra vlevo.

Štítky: Messier, Kulová hvězdokupa, M5, Hubble, Rudý obr, Blue straggler