Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2015

Kapky gama deště z 3C 279

Uznání videa: NASA, DOE, International Fermi LAT Collaboration

Kdyby byly gama paprsky kapky deště, tak záblesky ze superhmotné černé díry by mohly vypadat takto. Gama fotony o energiích až 50 miliard elektronvoltů, které pocházely z aktivní galaxie 3C 279 vzdálené asi 5 miliard světelných let, nedopadaly od 14. do 16. června do Fermiho gama kosmického dalekohledu zase tak jemně. Každá gama "kapka" je na zrychlené vizualizaci rozpínající se kružnice, přičemž barva a maximální průměr určují změřenou energii gama paprsků. Začíná to deštíkem na pozadí, pak náhlý příval vysokoenergetického vzplanutí, který pak poklesne na intenzitě. Tvůrčí a uklidňující prezentace historicky jasného vzplanutí pokrývá na gama obloze oblast 5 stupňů širokou se středem na 3C 279.

Štítky: Gamma ray, Fermi, 3c279, Vzplanutí