Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červenec 2015

Ultrafialové prstence M31

Uznání: GALEX, JPL-Caltech, NASA

Zhruba 2,5 miliónu světelných let vzdálená Galaxie v Andromedě, též známá jako M31, je co se týče velkých galaxií hned za dveřmi. Je blízko a má rozpětí asi 260 000 světelných let, takže bylo třeba 11 jednotlivých obrazových polí z družicového dalekohledu GALEX (Galaxy Evolution Explorer), aby mohl vzniknout tento nádherný portrét v ultrafialovém světle. Zatímco na snímcích Andromedy ve viditelném světle vystupují její spirální ramena, tak na ultrafialovém pohledu z GALEXu vypadají spíše jako prstence a dominuje jim energetické světlo z žhavých, mladých hmotných hvězd. Prstence, jako místa intenzivního vznikání hvězd, jsou interpretovány jako důkaz toho, že se Andromeda před více než 200 milióny lety srazila s menší sousední eliptickou galaxií M32. Velká Galaxie v Andromedě a naše vlastní Mléčná dráha jsou nejhmotnějšími členy místní skupiny galaxií.

Štítky: GALEX, Ultrafialový, Star-formation, M31, Spirální galaxie