Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2015

Infračervený Trifid

Uznání: J. Rho (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Mlhovinu Trifid, též známou jako Messier 20, lze snadno vyhledat i malým dalekohledem a je dobře známou zastávkou v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Ale kde je na obrázku ve viditelném světle vidět rozdělení mlhoviny do tří částí tmavými, neprůhlednými prachovými pásy, tak tento pronikavý infračervený snímek ukazuje filamenty zářících prachových mračen a nově zrozených hvězd. Nádherný pohled ve falešných barvách vznikl zásluhou Spitzerova kosmického dalekohledu. Astronomové využili dat ze Spitzerova infračervého snímku ke sčítání nově zrozených a embryonických hvězd, které jsou jinak skryty v mračnech zárodečného prachu a plynu této hvězdné porodnice. Trifid, jak je zde vidět, měří asi 30 světelných let a nachází se pouze 5500 světelných let daleko.

Štítky: M20, Trifid Nebula, Infračervený, Star-formation