Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2015

Detekce vzdálených neutrin pod ledem Antarktidy

Uznání: IceCube Collaboration, U. Wisconsin, NSF

Odkud ta neutrina přišla? Neutrinová observatoř IceCube u jižního pólu Země začala detekovat téměř neviditelné částice o velmi vysoké energii. I když tato vzácně interagující neutrina projdou většinou Země, než jsou detekována, tak odkud pocházejí je záhadou. Na obrázku je antarktická laboratoř v IceCube doplněná plakátem s vyobrazením dlouhých šňůr detektorů, kterou jsou zamrzlé do krystalicky čistého ledu dole. Mezi kandidáty na původce těchto kosmických neutrin patří bouřlivé okolí superhmotných černých děr v centrech vzdálených galaxií a ohromné hvězdné exploze, které vrcholí jako supernovy a gama vzplanutí daleko přes vesmír. Jak IceCube detekuje neutrina se stále vyšší energií, tak by tuto kosmickou hádanku mohla rozřešit korelace se známými objekty, a nebo se to nikdy nedozvíme.

Astrofyzici: Prohlédněte si 1100+ zdrojových souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: IceCube, Neutrina, Antarktida