Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2015

NGC 1316: Po srážce galaxií

Uznání a copyright: Damian Peach/SEN

Z astronomů se stali detektivové, když se snažili zjistit, jak vznikly tak překvapivé pohledy, jako je ten na NGC 1316. Jejich pátrání ukazuje na to, že NGC 1316 je ohromná eliptická galaxie, která asi před 100 milióny let začala požírat menší sousední spirální galaxii NGC 1317, která je zrovna nad ní. K podpůrným důkazům patří to, že na hloubkovém snímku jsou vidět tmavé prachové pásy, které jsou charakteristické pro spirální galaxie a slabé víry a obálky hvězd a plynu. Jedna věc ovšem zůstává nevysvětlená a to neobvykle malé kulové hvězdokupy, které jsou na obrázklu vidět jako slabé tečky. Většina eliptických galaxiívíce a jasnějších kulových hvězdokup, než NGC 1316. Doposud pozorované kulové hvězdokupy jsou příliš staré na to, než aby byly vytvořeny nedávnou srážkou spirál. Jedna z hypotéz praví, že tyto kulové hvězdokupy přežily z ještě dřívější galaxie, která byla pohlcena do NGC 1316. Dalším překvapivým atributem NGC 1316, též známé jako Fornax A, je to, že její obří laloky plynu jasně září v rádiových vlnách.

Štítky: Elliptical galaxy, NGC 1316, Galaxy collision