Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2015

NGC 4372 a Tmavá věcička

Image Credit & Copyright: Marco Lorenzi

Pěkná mlhovina Tmavá věcička na jižní obloze v souhvězdí Mouchy (Musca) je výborný cíl pro triedry. Kosmické mračno prachu je vidět proti bohatému poli hvězd jižně od nápadné mlhoviny Uhelný pytel a od Jižního kříže. Tmavá věcička je dlouhá asi 3 stupně a její jižní špička (vlevo dole) končí tečkou kulové hvězdokupy NGC 4372. NGC 4372 sídlí v halu naší Galaxie Mléčné dráhy, což je útvar vzdálený asi 20 000 světelných let, který se do pohledu s Temnou věcičkou promítá jen náhodou. Temná věcička, tak dobře definována v siluetě, patří do molekulárního mračna v Mouše, ale je lépe známa pod svým přízviskem, které jí přiřkl astrofotograf a spisovatel Dennis di Cicco v roce 1986, když z australské pustiny pozoroval kometu Halley. Temná věcička je asi 700 světelných let daleko a měří přes 30 světelných let.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Mu8, Ngc4372, Tmavá mlhovina, Molekulární mračno, Temný mrakv mouše