Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2015

LDN 988 a přátelé

Uznání a copyright: Rafael Rodríguez Morales

V temném a zaprášeném molekulárním mračnu LDN 988 vznikají hvězdy. LDN 988 ve vzdálenosti asi 2000 světelných let je zde vidět uprostřed snímku a spolu s dalšími okolními tmavými mlhovinami je v roce 1962 katalogizoval Beverly T. Lynds s využitím desek přehlídky oblohy palomarské observatoře. Výzkumy této temné mlhoviny v úzkých pásmech a v blízké infračervené oblasti ukázaly v této oblasti s desítkami nových hvězd energetické rázy a světelné roky dlouhé výtoky. Ovšem na tomto optickém snímku vypadají nepravidelné obrysy LDN 988 a přátel jako tanečníci, kteří zakrývají na hvězdy bohaté pole v Labuti (Cygnus). Tuto oblast lze z tmavých míst rozpoznat pouhým okem. Je součástí temných mračen Velké trhliny v rovině Mléčné dráhy a je známa jako Severní uhelný pytel.

Štítky: Tmavá mlhovina, Molekulární mračno, Mléčná dráha, Star-formation

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.