Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2015

M31 versus M33

Uznání a copyright: Malcolm Park (North York Astronomical Association)

Spirální galaxie M31 vlevo a M33 jsou spolu s naší vlastní Mléčnou dráhou velkými členy Místní skupiny a na pozemské obloze je od sebe dělí asi 14 stupňů (28 úplňků). Tento kompozitní obraz z více kamer z úzkoúhlých a širokoúhlých snímků zaznamenává podrobnosti spirálních struktur obou galaxií, přičemž se zdá, jakoby obě hmotné sousedící galaxie byly vyváženy po stranách kolem jasné hvězdy Mirach, beta v souhvězdí Andromedy. Mirach je od Slunce 200 světelných let daleko. Ovšem Galaxie v Andromedě M31 je vzdálená 2,5 miliónů světelných let a Galaxie v Trojúhelníku M33 je vzdálená asi 3 milióny světelných let. I když se obě zdají být daleko od sebe, tak M31 a M33 jsou spolu zaklesnuty v gravitačním zápasu. Radioastronomové dokonce nalezli známky mostu neutrálního vodíku, který by mohl obě galaxie spojovat a mohl by být důkazem jejich těsného přiblížení v minulosti. Gravitační simulace založené na současných měřeních předpovídají, že se Mléčná dráha, M31 a M33 budou čas od času k sobě těsně přibližovat a nakonec v budoucnosti za miliardy let mohou splynout.

Štítky: M31, M33, Mirach, Galaxy merger, Místní skupina