Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2015

Modrý krvavý měsíc

Uznání a copyright: Dominique Dierick

Tento ostrý teleskopický snímek zachytil nedávný zářijový sklizňový úplněk na začátku úplného zatmění zcela ponořený do temného umbrálního stínu. Bylo to poslední zatmění v tetrádě, posloupnosti čtyř úplných zatmění Měsíce. Barva tohoto temného úplňku při úplném zatmění byla krvavě červená, jelikož odrážela světlo uvnitř stínu Země filtrované nízkou atmosférou. Z lunární perspektivy zčervenalé světlo přichází ze všech východů a západů slunce kolem okraje Země v siluetě. Ovšem blíž k okraji stínu vykazuje okraj zatmělého Měsíce zřetelně modřejší odstín. Modré světlo zatmělého Měsíce stále prochází filtrem zemské atmosféry, jedná se ovšem o paprsky slunečního světla, které procházejí vrstvami vysoko ve stratosféře zbarvené ozónem, který rozptyluje červené světlo a propouští modré.

Štítky: Tle, Zatmění, Měsíc, Ozón

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem