Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2015

Mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Jeff Signorelli

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl Macbeth požádat o konzultaci mlhovinu Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná kosmická čarodějka a reflekční mlhovina je ovšem asi 800 světelných let daleko. Její děsivá tvář žhne vedle jasné hvězdy Rigel v Orionu, která je hned za pravým okrajem obrázku. Jedná se o mezihvězdé mračno prachu a plynu, velké asi 70 světelných let, formálně zvané IC 2118, jehož prachová zrna odrážejí světlo z hvězdy Rigel. Barvy mlhoviny na tomto kompozitním portrétu způsobuje nejenom intenzivní namodralé světlo hvězdy, ale také prachová zrna, která modré světlo rozptylují efektivněji, než světlo červené. Stejný fyzikální proces způsobuje pozemskou denní modrou oblohu, i když na Zemi světlo rozptylují molekuly dusíku a kyslíku v atmosféře.

Štítky: Ic2188, Reflekční mlhovina, Orion