Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2015

Pulci z IC 410

Uznání a copyright: Steven Coates

Tento teleskopický snímek zobrazuje jinak slabou emisní mlhovinu IC 410. Od středu vpravo dole jsou vidět dva pozoruhodní obyvatelé tohoto kosmického rybníčku plynu a prachu, pulci v IC 410. Samotnou mlhovinu NGC 1893 částečně zastírá prach v popředí a obklopuje ji galaktická hvězdokupa. Jasná hvězdokupa vznikla v mezihvězdném mračnu před zhruba 4 milióny let a dodává energii zářícímu plynu. Pulci se skládají z hustšího plynu a prachu, mají délku asi 10 světelných let a nejspíš tam právě vznikají hvězdy. Jejich hlavy opracovávají větry a záření hvězd z hvězdokupy, lemují je jasné brázdy ionizovaného plynu a ohony směřují ven z centrální oblasti kupy. IC 410 se nachází 10 000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Ic 410, Emisní mlhovina, Star-formation, Tadpoles, Ngc1893