Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2015

Polární záře nad mraky

Uznání a copyright: Daniele Boffelli

Polární záře obvykle nastávají vysoko nad mraky. Aurorální záře vzniká tehdy, když rychle se pohybující částice vyvržené ze Slunce dopadnou do zemské magnetosféry, ze které se nabité částice spirálovitě pohybují podél zemského magnetického pole až narazí do atomů a molekul vysoko v zemské atmosféře. Například atomy kyslíku vyzařují zelené světlo, které polární záře po takových srážkách běžně produkují. Nejnižší část polární záře se typicky nachází ve výškách nad 100 km, zatímco mračna obvykle existují pouze pod 10 km. Poměrná výška mračen a polárních září je jasně vidět na obrázku z města Dyrholaey na Islandu. Odhodlaný astrofotograf tam vzdoroval silnému větru a na obloze zpočátku s přeháňkami se pokusil zachytit polární záři nad malebným majákem a přitom šťastnou náhodou pořídil tento snímek.

Setkejte se s vesmírem: Nástěnný kalendář APOD 2016.

Štítky: Polární záře, Mračna, Iceland