Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2015

Geminidy z jihu

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN)

Pozemský každoroční meteorický roj Geminid nezklamal a vyvrcholil před úsvitem 14. prosince, když se naše dobrá planeta pohroužila do prachu z aktivní planetky 3200 Phaethon. Na obrázku nočního nebe na jižní polokouli meteory proudí z radiantu v Blížencích (Gemini). K vytvoření obrázku bylo třeba pořídit mnoho jednotlivých záznamů meteoru v průběhu přes 5 hodin. Do výsledného kompozitního obrazu byly začleněny vůči hvězdnaté obloze nad dvojitým 6,5 Magellanovým dalekohledem Carnegiho observatoře v Las Campanas v Chile. Je vidět jasně zářící Rigel v Orionu a Sirius, stejně jako Mléčná dráha, která se táhne až do zenitu. Radiant meteorického roje vedle dvojice hvězd Castor a Pollux v Blížencích (Gemini) je nízko a blízko u obzoru. Jev radiantu vzniká díky perspektivě, jelikož rovnoběžné dráhy meteorů se v dálce zdánlivě sbíhají. Geminidy vstupují do zemské atmosféry rychlostí asi 22 kilometrů za sekundu.
Oprava: Na zapomenuté sekundy v poslední větě upozornil Jiří Voříšek.

Štítky: Geminids, Meteorický roj, Radiant