Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2015

Herbig Haro 24

Image Credit: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI / AURA) / Hubble-Europe Collaboration
Acknowledgment: D. Padgett (GSFC), T. Megeath (University of Toledo), B. Reipurth (University of Hawaii)

Může to sice vypadat jako světelný meč na dvě strany, ale jsou to dva kosmické výtrysky, které míří ven z nově zrozené hvězdy blízko v Galaxii. Obraz byl zpracován z obrazových dat z Hubbla a tato úžasná scéna s Herbig-Harovým objektem 24 (HH 24) měří asi půl světelného roku ve vzdálenosti zhruba 1300 světelných let, neboli 400 parseků ve hvězdné porodnici v komplexu molekulárních mračen Orion B. Před přímým pohledem ukrytou centrální protohvězdu v HH 24 obklopuje chladný prach a plyn zploštělý do rotujícího akrečního disku. Jak materiál z disku padá na mladý stelární objekt, tak se zahřívá. Podél rotační osy soustavy začínají na opačné strany proudit výtrysky. Úzké energetické výtrysky proráží mezihvězdnou hmotu a vyvolávají kolem své dráhy řadu zářících rázových vln

Štítky: Hh24, Star-formation, Herbig haro