Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2016

Komety a jasná hvězda

Uznání a copyright: Fritz Helmut Hemmerich

Tato příhodná, teleskopická mozaika ze dvou snímků zabírá na pozemské předúsvitové obloze asi 10 úplňků. U horního okraje obrazu pořízeného na začátku roku z Tenerife na Kanárských ostrovech je slabá koma a ohon komety Borrelly (P/19). Jádro komety Borrelly, která má oběžnou dobu 7 let, dostalo na začátku 21. století návštěvu od sondy Deep Space 1 s iontovým pohonem. Dole je vidět brilantní hvězda Arcturus (alfa Pastýře) a kometa Catalina (C/2013 US10), která poprvé přilétla z Oortova mračna. Žlutavý ohon komety Catalina sahá doprava a dolů. Komplexní iontový ohon komety, čechraný slunečním větrem a bouřemi, míří nahoru doprava přes většinu zorného pole. Je pozoruhodné, že jedna z 30 sekundových expozic také zachytila stopu jasného meteoru, který letí doleva mezi kometou a jasnou hvězdou.

Štítky: Kometa, C/2013 us1, P/19, Catalina, Borrelly